Dyrvik Arkitekter | Dyrvik Arkitekter

OSL GARDERMOEN TERMINAL 2

Begrenset konkurranse om utvidelse av Oslo Lufthavn Gardermoen med ny terminal, ny pir og flere bakkefunksjoner. Den nye terminalen skal ivareta komplekse funksjonskrav på en oversiktlig og elegant måte.

 

FAKTA

Sted: Gardemoen

Program/innhold: Flyplassterminal

Oppdragstype: 2. plass i begrenset konkurranse.

Oppdragsgiver: OSL

Arkitekt: Dyrvik Arkitekter AS i samarbeid med HRTB Arkitekter AS og Vilhelm Lauritzen Architects

Landskap: Grindaker AS Landskapsarkitekter.

Konsulterende ingeniører: Rambøll AS

Perspektivtegner: MIR

Bruttoareal: 120 000 m2 BRA

Miljøspesifikasjoner: Beregnet energibehov 130 kWh/år. Miljøkonsept: U-verdi vinduer 1,2 – 0,8

Oppføring/status: Skisseprosjekt 2008

 

Prosjektet er en utvidelse av lufthavnen med ny innenriksterminal, åtte nye oppstillingsplasser for fly og tilhørende funksjoner som drift, service og bagasjehåndtering. I tillegg til dette kommer kontorbygg, forretning-, service- og publikumsarealer.

Det overordnete grepet handler om å gi et enkelt og klart svar på komplekse funksjonskrav, videreføre arkitekturen og styrke kvalitetene i det eksisterende anlegget. Forslaget består av to hovedelementer: en ny pir vinkelrett på den eksisterende terminalbygningen, og en utvidelse av avgang- og adkomsthall i forlengelse av den eksisterende hallen i vest.

Forslaget søker å videreføre de romlige kvalitetene i den eksisterende terminalen, med enkel orientering, god sikt og generøse takhøyder. Det arkitektoniske formsvaret er annerledes men ressonerer materialbruken i den eksisterende terminalen med utstrakt bruk av trekonstruksjoner og naturlige overflater i samspill med tre og betong. Slik skapes kontrast og gjenkjennelse til eksisterende bygningsmasse.

 

 

Personvern og cookies