INTER CITY HAMAR
I forbindelse med høringsfase for 4 alternative trasévalg for dobbeltspor og ny stasjon ble Dyrvik invitert av Hamar kommune til å undersøke byutviklingspotensialet for 2 av alternativene, K1-2B BRO og K2 MIDT Hamar.
FAKTA
Sted: Hamar
Program/innhold: Potensialer og utfordringer ved trasévalg Inter City Hamar
Oppdragstype: Mulighetsstudie
Oppdragsgiver: Hamar kommune
Arkitekt: Dyrvik Arkitekter
Landskap: ATSITE
Oppføring/status: Mulighetsstudie 2016
Mulighetsstudiene er basert på Jernbaneverkets tekniske dokumentasjon og hvor Dyrvik bidro med forslag til optimalisering og videreutvikling. Hensikten var å belyse fordeler og ulemper for Hamar by i ulike tidsfaser med hovedfokus på år 2035. Trasévalgene har ulike potensialer for byutvikling, jernbanestasjon og sammenkobling med eksisterende sentrum. Aktuelle problemstillinger som ble undersøkt var: Konsekvenser vedr. sporhøyder, lokkløsning for kulvert, flomvern, fortetting, integrering av kulturmiljø, byform, landskap og strandsone.